Hoppas du ska finna ett och annat guldkorn här. För mig handlar denna sida om att göra ett nedslag och sätta på pränt det som är viktigt för stunden - eller evigheten, trots att livet rusar på runtom.
Jag är en genuint tacksam människa som väljer att njuta av det lilla i det stora, så mina lyckopiller kan verkligen variera. Tillvaron är inte alltid enkel, men som en klok person sa till mig: "I alla stora mästerverk är det skuggorna som ger dagrarna dess glans"

Vänligen
/Cia

onsdag 30 januari 2013

Kliar i fingrarna!!!

Idag skiner solen och det är lite styvt tre plusgrader ute. Nu har vi haft vinterbröllop färdigt så nu får det gärna slaska utav bara den!! Jag längtar efter vår!!!!

Tog en knopprunda i trädgården för att se vad som är på gång. Snön som fortfarande ligger kvar är i slush-konsistens och jag blir alldeles lycklig. Tänk att det nu smälter på, fuktar jorden under och alla plantor och lökar som finns där och bara samlar kraft.

Jag älskar den här tiden på året och det faktum att jag har en liten plats på jorden som faktiskt är min. Eller jag kanske ska säga vår, mannens och min ;) Möjligheten att stoppa fingrarna i jorden och samarbeta med naturen och dess skiftningar är helt fantastiskt. För mig är det livskraft på så många plan.

För somliga skulle vår trädgård och våra projekt framkalla svettbrytningar och ångestattacker, men icke sa Nicke! Inte i min värld. Jag har ett ganska pragmatiskt och avslappnat sätt att njuta och handskas med min trädgård. Ser inte saker och ting som något som hänger över och måste skötas. Det stör inte mig om det finns ogräs som frodas eller kanterna inte är finklippta, för vad är ogräs? Bara växter som man anser växa på fel plats. Jag bråkar med somligt, men tar det ändå med ro.

Likaså med skörden. Det jag inte hinner eller orkar ta vara på det kommer ju helt sonika till nytta ändå, i komposten! Inga krav med andra ord. Bara lust- och rofylld sysselsättning. Ett bra sätt att avreagera sig också om det nu skulle behövas ;)

Jag njuter av de lärdomar och paralleller om livet jag konstant drar då jag pysslar i trädgården. Som att ogräs, det måste upp med rötterna - annars sticker det upp någon annan stans. Likadant med problem i livet. Och vad man sår, får man också skörda. För att inte tala om plantor som egentligen har så mycket gemensamt med olika typer av människor.

Somliga behöver man lyfta fram ur skuggan för att de bäst ska komma till sin rätt. Andra behöver skuggas lite för att må som bäst. Vissa behöver tuktas ordentligt för att de ska blomma ofantligt, andra föryngringsbeskäras helt. Det finns mycket kraft i roten, men gammalt skräp liksom hejdar dess tillväxt.

Ja, symboliken vill liksom aldrig ta slut. Underbart. Dessutom är det inte lönt att stressa tillväxt. Då blir det inget bra. Klent och rangligt, inte hållbart i längden. Och så det där med att se till att det liksom blir rätt jordmån. Att tillföra det som behövs för att förutsättningen för tillväxt ska kunna ske.

Japp, mycket att lära som sagt. Och sedan det bästa av allt. När man är som mest trött på alltihop (för det blir även jag) så kommer hösten och viloperioden. Allt bäddas in i ett vintervitt täcke så småningom och får vila och hämta ny kraft. Sedan sätter det ny fart! Ljuvligt <3

Nu har jag kommit så långt i min egen utveckling att jag, åtminstone till viss del, inser mina egna begränsningar, så jag kommer INTE förodla en massa saker inne nu utan har faktiskt fått lov att ta del av lite "spillplantor" när det är dags för omskolning av ett par goa vänner som också gillar att odla.

Däremot har jag nyss budat hem några spännande frön på tradera som ska bli så kul att få testa. Två sorter inklusive frakt för 27:-, är det inte fantastiskt så säg :) Testa det om ni inte har spanat in frön och plantor på tradera om ni tycker det är kul.

Dessa godingar blev det: (bilder och text lånade från auktionen)



Kulata cerna svart rädisa
Läcker sort som får runda rötter med svart skal och vitt kött, kan bli upp till 9 cm i diameter. Sås i omgångar för skörd hela sommaren. Behåller sin goda smak även lagrad. God som tilltugg till öl. Direktså juni-augusti. Skörda augusti-oktober. 



Tomat Black Krim
Gammal rysk sort som blir upp till 180 cm Hög. Kraftig stam med ca 30 cm långa blad. Stora köttiga tomater som blir mörkare ju mer sol de får.  Bra sötma med något rökig smak. Mycket dekorativ. Kan även odlas på friland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stort Tack för att Du tog dig tid och lämna mig en respons.