Hoppas du ska finna ett och annat guldkorn här. För mig handlar denna sida om att göra ett nedslag och sätta på pränt det som är viktigt för stunden - eller evigheten, trots att livet rusar på runtom.
Jag är en genuint tacksam människa som väljer att njuta av det lilla i det stora, så mina lyckopiller kan verkligen variera. Tillvaron är inte alltid enkel, men som en klok person sa till mig: "I alla stora mästerverk är det skuggorna som ger dagrarna dess glans"

Vänligen
/Cia

torsdag 24 januari 2013

Ett hållbart upplägg.


Det är så roligt för att gästerna på bröllopet vi nyss hade verkar ha gillat maten, och det gör mig fantastiskt glad. När man gör den själv så är det ju lite som att hänga ut hjärtat på tork. Man funderar och hoppas på att allt ska klaffa och att allt verkligen faller gästerna till belåtenhet. För det vet man ju inte riktigt förrän första tuggorna är tagna..

Hur som helst är ju det här med matlagning ett STORT intresse för mig och jag gillar ju att fixa och dona med mat ifrån grunden. Nu känns det som en slags triumf att jag faktiskt roddat hem detta trots att jag har så begränsat med fysiska resurser och ork. Utmaningen har legat i att göra det på mitt vis, i en takt som fungerar och på ett sätt som är hållbart. Och det funkade!!

Det är en utav mina stora utmaningar just nu i livet. Hur vara Cia med all passion, glöd och engagemang i ett lagom format? För jag kan inte vara sådär jolkig.. Jag måste få fascineras och exalteras i min vardag, både över stort och smått.

En mycket klok vän hade en natt drömt om mig och att jag klivit upp nattetid för att titta på stjärnhimmelen och blivit lite irriterad över att jag begränsades i synfältet av fönsterramen. Men det är ju helt enkelt kanon!! Att få fascineras och se allt i all sin prakt, men ett litet stycke i sänder. Det som naturligt begränsas av fönsterkarmen. Så tanken på min fönsterkarm, den bär jag med mig.

Så.. nu var det ju uppdraget MATEN som gällde. Förutom det och då brudens frisyr, så gjorde jag i stort sett inget annat inför detta bröllop. Jag hade min fönsterkarm helt enkelt. Resten skalade jag bort. Och sedan har jag gjort det successivt och på så vis fått ihop maten till 120 personer, på ett hållbart sätt. Lycka för mig <3

Välkomstglögg:
Fläderblomsglögg med gnistrande pepparkakshjärtan
Redan i somras gjorde jag saft på fläder, citron och rabarber som jag frös in. Detta kom väl till pass nu då jag helt sonika tinade saften och kokade upp med diverse glöggkryddor och lät dra. Sedan köpte jag Nyåkers pepparkakshjärtan och penslade kanterna med äggvita och doppade i grovkornigt råsocker. Gott med något värmande då man kom in från kylan.

Förrätt:
Tomatsoppa med grissini
Redan i somras när det var dags för skörd av tomater så gjorde jag en egen tomatsås som jag konserverade. Den fick sedan utgöra basen när jag nu sedan bara skulle göra själva soppan. Supersmidigt och väldigt gott, tycker jag. Dessutom har jag kommit på att jag gillar att laga mat i stora grytor!

Varmrätt:
Potatisgratäng
Den gjorde jag dagen innan. Jag hade hjälp med att skala 30kg potatis och sedan körde jag potatisen i matbererdare och bara gjorde dem på löpande band. Jag hade hjälp med att plocka runt de tunga långpannorna både in och ut ur ugn, medan jag "monterade" på. Snabbt och geschwint gick det. 
Kött 
Fransyska har jag bunkrat under hela hösten då det varit bra pris på den och lagt i frysen. 25kg totalt. Den tog jag sedan upp efterhand och lät gå i ugnen på 120grader tills termometern uppvisar 65 grader i innertemp. Då plockade jag ut dem och svepte in den i folie så temp steg ytterligare något så det blev ett jämt rosa innanmäte. Sedan fick den åka tillbaka in i frysen. Ett par dagar innan bröllopet tog vi fram dem och tinade köttet. Därpå fick mannen köra allt i tunna skivor i en skärmaskin. Sedan lades köttskivorna i en marinad.
Rödvinssås
Det som var mest tidsödande på alltihop var denna sås! Men jag gjorde den i omgångar under ett par dagar, så det gick bra. Fick lite skalhjälp med alla charlottenlökar. Det har varit lite tomtens verkstad här hemma. :)
Gelé
Underbart! Vinbär plockade vi hos Johanna & Tobias i somras och gjorde mycket gelé redan då så att det skulle räcka till bägge bröllopen vi då hade framför oss.
Chutney
Denna chutney är jag barnsligt förtjust i själv då den har en precis avvägd blandning av syrlighet, sötma, sälta och beskhet. En riktig goding i min mun. Rabarber och krusbär hade jag skördat och frusit in sedan innan i somras, så råvarorna fanns hemma. Också sådant som gick bra att förbereda i omgångar.
Örtagårdens Grönkålssallad
Jag älskar vintern då det är säsong för grönkål! Den är krispig, god, håller sig fräsch och fin i sallad länge. En självklar favorit som vår älskade kökspersonal fixade till samma förmiddag som bröllopet. Jag hade förberett vinägerdressingen så den var klar.

Efterrätt:
Granatäpplemascarponecreme
10kg granatäpplen inhandlades och sedan stod jag och min goa vän Sylvia och bankade ur kärnorna ur dem under ett par timmars tid. I med kärnorna i plastpåsar och sedan in i frysen. Gick smidigt och vi hade trevligt. Gick alltså också att förbereda. Sedan bara att blanda ihop mascarponen och granatäpplekärnorna dagen innan.
Maränger
Marängerna gjorde Sylvia! Det finns ingen som gör så goda och fina maränger som hon och hon erbjöd sig, så ytterst tacksam var jag.

Tårta & kaffe:
Chokladtårta de lux
Bröllopstårtan gjorde en annan god vän, Hanna, som älskar att baka och gör det riktigt bra! Det blev ljuvligt chokladiga skapelser som var mjukt rosa på ytan med vita rosor på och ett litet rosa pärlband nederst. Fantastiskt skönt att slippa just denna del detta bröllop. Hanna gjorde det med den äran!

Så..
Med lite hjälp och handräckning på det ena och det andra stället så gick det att få ihop. Så tacksam för det! Det blev lite av ett långdistanslopp, men det verkar vara ett hållbart upplägg för mig :)
Nu tar det lite tid innan jag kommer i fas igen, men jag gör som knopparna.. samlar kraft för att kunna blomma sedan igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stort Tack för att Du tog dig tid och lämna mig en respons.