Hoppas du ska finna ett och annat guldkorn här. För mig handlar denna sida om att göra ett nedslag och sätta på pränt det som är viktigt för stunden - eller evigheten, trots att livet rusar på runtom.
Jag är en genuint tacksam människa som väljer att njuta av det lilla i det stora, så mina lyckopiller kan verkligen variera. Tillvaron är inte alltid enkel, men som en klok person sa till mig: "I alla stora mästerverk är det skuggorna som ger dagrarna dess glans"

Vänligen
/Cia

fredag 25 januari 2013

Tomatsoppa!

Om ni visste vad roligt det är att få dela med sig av recept för att någon uppskattat mat man gjort! Jag är inte den som är snål och vill sitta och ruva på mina trix utan delad glädje är verkligen dubbel glädje. Det är så jag ser det. Generositet for the World!

Ursprungsidén fick jag av Rogers syster Monica som gjorde en variant av denna soppan. Sen är det ju som vanligt. Jag måste trixa lite och hitta min variant. Har här försökt att återskapa receptet så gott det går.

Som stomme till det hela hade jag gjort en egen tomatsås som är inget mindre än fantastiskt god. Det receptet hittade jag här på ekoplantans blogg, som för övrigt är en superinspirerande blogg från ett par som lever självhushållning så långt det går. Jag hittade inlägget i somras då jag plockat in alla miljoner coctailtomater som ännu inte mognat färdigt utomhus. De fick ligga och eftermogna inne och sedan kokade jag tomatsåsen. Den fungerade nu ypperligt som stomme till soppan, men också som pastasås om man nu vill ha det, eller bara som bas i en gryta.

Har man nu ingen egengjord tomatsås går det bra att ta hela tomater på burk eller passerade tomater. Men jag rekommenderar VARMT att göra den där egna såsen nu när sommaren och alla billiga tomater kommer. Är lyx att kunna plocka fram under vintern och så enkel att göra!

För en sats:

  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 burk tomatkonerv av något slag alternativ den egna  tomatsåsen (ca 2 dl)
  • 2 mskt topmatpuré
  • 1 tärning grönsaksbuljong
  • 5 dl vatten
  • salt, svartpeppar, timjan, lite råsocker 
  • lite chiliflingor om du nu inte gjort egen tomatsås där det redan ingår
  • 1 dl grädde
  • lite äppelcidervinäger
  1. Skala och hacka löken som du fräser mjuk och glansig i smör och lite olja så att den blir sådär lite genomskinlig och den naturliga sötman kommer fram.
  2. Häll i tomaterna i den form du nu har dem samt vatten och buljong.
  3. Blanda och låt  småputtra i ca 10 minuter. Mixa allt med en mixerstav.
  4. Smaka sedan och tillsätt därefter salt, peppar och timjan, samt grädde.
  5. Låt puttra en liten stund till och smaka av igen. Där kan det behövas en liten gnutta (typ en tsk) råsocker eller farin om du nu har det. Det har en förmåga att plocka fram smakerna än mer. 
  6. Och så en skvätt äppelcidervinäger. Kanske en matsked eller så. Gör jättestor skillnad!!

Så! Nu får vi hoppas det smakar sommar hos dig :) Så enkelt, men så supergott.
Jag serverar gärna med en klick creme fraiche och lite paprikapulver pudrat över. mest för syns skull.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stort Tack för att Du tog dig tid och lämna mig en respons.