Hoppas du ska finna ett och annat guldkorn här. För mig handlar denna sida om att göra ett nedslag och sätta på pränt det som är viktigt för stunden - eller evigheten, trots att livet rusar på runtom.
Jag är en genuint tacksam människa som väljer att njuta av det lilla i det stora, så mina lyckopiller kan verkligen variera. Tillvaron är inte alltid enkel, men som en klok person sa till mig: "I alla stora mästerverk är det skuggorna som ger dagrarna dess glans"

Vänligen
/Cia

söndag 10 mars 2013

Kärleksmums à la LCHF

Här kommer ursprungsreceptet som Ulrika Davidsson skapat och delat med sig av tidningen Allt om LCHF. Jag har inte bakat det själv än utan det var mamma som bakat dem. Vår vana trogna så har både hon och jag lite svårt för att hålla oss till recept rakt av utan det har mixtrats lite. Jag har några idéer till förändring som jag ska prova när jag bakar dem, vilket kommer bli snart!

Det räcker gott och väl med en liten bit. Perfekt!

8 små bitar

  • 50 gr smör
  • 50 gr mörk choklad
  • 1 dl mandelmjöl
  • ½ dl kokosmjöl
  • 2 msk sukrin
  • 1 ägg
  • 1 dl grädde

Topping:

  • 50 gr mörk choklad
  • ½ dl kokosflingor
  1. Smält smöret och blanda ner chokladen. Tillsätt mandelmjöl, kokosmjöl och sukrin. Vispa ner ett ägg och häll i grädde.
  2. Vispa smeten jämn och häll i en liten bakplåtspappersklädd bakform ca 10x25 cm. Sätt in i ugnen i ca 15 min. Låt svalna.
  3. Smält choklad i vattenbad och fördela över kakan. strö på kokos och ställ kallt. förvara i kylen eller frysen.

Funkar alldeles ypperligt i sitt eget sällskap, men det var inte alls dumt med en klick grädde och jordgubbar till. Det är så gott att kunna ta fram ur frysen. Lite omedelbar sommar sådär..

Mor min dubblade receptet och hällde det i en klädd avlång 1½ liters brödform. Hade ingen passande annars, så det var praktiskt. Dessutom tog hon mindre sukrin i och med att den 70% chokladen är lite söt i sig själv och har man väl börjat vänja sig av med den söta smaken på allt så behövs det inte.

Jag klurar på att göra toppingen lite annorlunda då denna självklart blir tämligen hård, så klart. Gott det också, men tror en något krämigare variant skulle kunna funka finfint också. Återkommer i ämnet ;)

Håll tillgodo mina vänner!
KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stort Tack för att Du tog dig tid och lämna mig en respons.