Hoppas du ska finna ett och annat guldkorn här. För mig handlar denna sida om att göra ett nedslag och sätta på pränt det som är viktigt för stunden - eller evigheten, trots att livet rusar på runtom.
Jag är en genuint tacksam människa som väljer att njuta av det lilla i det stora, så mina lyckopiller kan verkligen variera. Tillvaron är inte alltid enkel, men som en klok person sa till mig: "I alla stora mästerverk är det skuggorna som ger dagrarna dess glans"

Vänligen
/Cia

torsdag 7 februari 2013

Städar ur kakburken bland annat...

Dag två här uppe går nu mot sitt slut och jag har, likt gårdagen, redan nu hoppat i nattlinnet och lagt mig på sängen. Så mycket intryck, upplevelser och läxor att bearbeta!!

Att jag skriver här blir ett sätt för mig att minnas, men även uppdatera mamma, familjen och andra som ändå bryr sig om mig, på ett effektiv och rationellt sätt. :-)

Morgonen började med att jag fick ett samtal från min nya handläggare på försäkringskassan, och jag måste få säga det, jag har bara träffat fantastiska människor där som tydligare än jag sett mig och vad jag behöver. Rätt personer på rätt plats helt enkelt. Tack och lov!

Sedan har det i rask takt avklarats tre möten med sjukgymnast, psykolog och arbetsterapeut där jag vid det sistnämnda mötet fick granska de bilder och filmsekvenser som togs igår.

Märkligt att se sig själv sådär, men vansinnigt nyttigt och tydligt.

Jag gjorde följande positiva upptäckter:

1) min rumpa är faktiskt bara en bakdel, inte en världsdel :-)
2) jag har bra fotarbete, oftast
3) jag arbetar ganska skonsamt för ryggen!

Men!!!!

1) hur i hela friden håller jag huvudet?
2) nacken?
3) axlarna?
4) för att inte tala om fingrarna och handlederna!!

Bakläxa!

Övriga genialiska metaforer som dykt upp under dagen och stannar hos mig är:

"vaknar en iller och sätter fart -stek den och ät upp den"
"bra! Du har släppt bollen nu och låter den rulla"
"du får inte lägga i ytterligare hästkrafter. Vaknar fler hästar så skjut dem!"
"töm kakburken och städa ur varenda smula"
"det finns gula, orangea och röda varningsflaggor, men du har en svart. Med döskalle på"

Underbart!
Låter kanske förvirrande och lite makabert, men jag förstår precis. Lite för mycket inre drivkraft här än vad som är nyttigt för mig och här är det tuff kärlek och tydlighet som gäller. ;-)

Här ska inte skjutas några hästar, men de ska få gå på bete ett bra tag. Det är lustigt, men de där hästarna följer med mig som metafor verkar det som. Inte förstå gången någon talar med mig i de termerna.

Nu ska jag renskriva lite anteckningar och småpyssla lite innan det blir en tidig kväll igen. Efter morgondagens besök hos sjukgymnast och läkare ska jag ju ta mig hem och faktiskt implementera allt nyttigt jag lärt mig. Förståelse och att komma till insikt är en sak, sedan att leva sina insikter är en annan.

Kram, och lev väl!

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas att du har kommit hem ordentligt och med goda erfarenheter i bagaget Cia? Det låter som det har varit intressanta dagar med en hel del nya upptäckter. Jag hoppas att dess kommer att vara till nytta för dig och din hälsa. Och visst är det spännande (och lite skrämmande) att se sig själv på film. Jag har aldrig filmats i hälsosyfte däremot var just film något vi arbetade mycket med då jag gick Lärarhögskolan. För att förstå och se vårt eget lärande och agerande. Jag lärde mig mycket om mig själv och min roll som pedagog genom de där filmerna.

    Ta hand om dig nu och ha en bra helg!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!Jodå, jag har kommit hem och det var verkligen givande dagar i Västervik, tuffa och nyttiga. Jag har liksom du filmats under tiden på Lärarhögskolan och i sångsammanhang, men aldrig i hälsosyfte som du uttrycker det. Det var jättenyttigt. Lätt att se rörelsemönster och hur somligt måste och kan förbättras. Jag har fått många "läxor" och går nu in med hull och hår för att lära det jag behöver lära mig nu. Från pedagog till elev med andra ord :)

      Tack för att du tog dig tid att skriva här. Ha det så gott du också.

      Kram Cia

      Radera

Stort Tack för att Du tog dig tid och lämna mig en respons.