Hoppas du ska finna ett och annat guldkorn här. För mig handlar denna sida om att göra ett nedslag och sätta på pränt det som är viktigt för stunden - eller evigheten, trots att livet rusar på runtom.
Jag är en genuint tacksam människa som väljer att njuta av det lilla i det stora, så mina lyckopiller kan verkligen variera. Tillvaron är inte alltid enkel, men som en klok person sa till mig: "I alla stora mästerverk är det skuggorna som ger dagrarna dess glans"

Vänligen
/Cia

lördag 3 augusti 2013

Den har allt!!


Detta är ett inlägg som jag helt enkelt kopierat från min första ciaslyckopiller-blogg som finn på en annan bloggportal. Jag kommer nog att från tid till annan göra så här, att jag för över inläggen hit. Insåg att jag var på väg att göra exakt samma inlägg som jag visst jag skrivit tidigare :) 

Ursprungsinlägget skrevs 2011-07-12 och jag är fortfarande lika lycklig över min Bärhäggmispel, som jag tycker har allt! Dock klurar jag på att göra något annat än sylt på alla de bär jag idag har skördat. Somliga ligger redan i frysen. Tänkte testa att baka bullar med dessa bär och hackad vit choklad emellan istället för vanilj/kanel. Jag måste ju ha lite godsaker att bjuda på även om jag mår bäst utan mjöl och socker :) Hur detta experiment faller ut återkommer jag med.

Ha det gott och njut av stunden som inne är! Den är faktiskt allt man är riktigt säker på. /Kram Cia

AMELANCHIER ALNIFOLIA


Bärhäggmispel

Det här är en angenäm liten buske som jag har i min trädgård. Förutom att den är bedårande vacker med alla sina snövita blommor i skira klasar i början av juni, så förser den mig nu med en mängd goda bär. Smaken påminner om blåbär, men en aning sötare och mildare.

Den växer upprätt, lite rundat och blir si så där 2,5-3 m hög. Trivs på de flesta jordar i soligt läge. Var min slutligen ska få sin placering har jag inte riktigt bestämt än. Just nu står det i depå-landet. Tänkte det skulle få mogna fram bären ordentligt innan jag ger det en ny växtplats.

Här är skörden från idag. Som man ser på den lilla kvisten så mognar bären fram olika fort och det skulle man kunna tänka sig är besvärligt ur plockningssynpunkt, men icke sa Nicke! Det är jättesmidigt för de mogna bären bara trillar lätt i handen, medan de andra snällt sitter kvar. Fiffigt va?

Nu ska detta bli sylt!

Och som om välsignelsen från denna lilla buske inte vore nog så kommer den och ger mig en fantastisk höstfärg. Den tycks ha det mesta, min lilla Bärhäggmispel <3 Eller Kaskatoon som den heter på engelska.                                                             


                                            


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stort Tack för att Du tog dig tid och lämna mig en respons.