Hoppas du ska finna ett och annat guldkorn här. För mig handlar denna sida om att göra ett nedslag och sätta på pränt det som är viktigt för stunden - eller evigheten, trots att livet rusar på runtom.
Jag är en genuint tacksam människa som väljer att njuta av det lilla i det stora, så mina lyckopiller kan verkligen variera. Tillvaron är inte alltid enkel, men som en klok person sa till mig: "I alla stora mästerverk är det skuggorna som ger dagrarna dess glans"

Vänligen
/Cia

fredag 20 december 2013

Fudgeliknande godsak med smak av kaffe och choklad

Det absolut godaste julgodiset jag vet är fudge. Och inte vilken fudge som helst. Men den tänker jag inte lägga upp receptet på här och nu, för den är sockerstinn som få och inte ens värt jag gör för tillfället. Jag känner mig själv, jag kan inte låta bli den om den finns här hemma.

Så vad göra? Jo, jag får komma på något annat som ett okej substitut. Hade det varit som så att jag kunde njuta av EN bit och sedan stanna där hade jag gjort den vanliga, men den modesta inställningen fungerar absolut inte om jag fått vittring på "den rätta fudgen". Krispig och väldigt chokladig..

Det här blev en mycket trevlig liten ersättning!

2 dl vispgrädde
40gr smör
1½ msk kakao
1½ msk sötströ (eller honung)
1½ msk snabbkaffepulver
2 krdm vaniljpulver

Sjud smör och grädde i en kastrull tills det tjocknar. Tar ett en stund så passa på att rör då och då.

Tillsätt sötning, vanilj, kakao, samt pulverkaffe som du mortlat till ett pulver så det blandar sig väl.

Låt det småputtra och tjockna ytterligare. Smaka av så du tycker att du får en bra balans mellan sötma, kakao och kaffe.


Häll upp det hela i en liten form ca 10x10cm som du klätt invändigt med bakplåtspapper. Jag valde att hälla upp det i en smord form och det blev pilligt att få ut, så nästa gång blir det bakplåtspapper i. Har du ingen så liten form så tillverka en av aluminiumfolie.

Strö över salta jordnötter ovanpå om så önskas. Låt stå i kylen. Mer tryffel än fudge i konsistensen får jag tillstå, men helt klart en riktig goding till kaffet. Snart dags att göra en ny sats!

Men det blir inte ett enda knop till gjort här i afton för det har varit full rulle under dagen och många människor har passerat tröskeln. Nu ska lugnet lägra sig och allt annat skjuts på morgondagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stort Tack för att Du tog dig tid och lämna mig en respons.