Hoppas du ska finna ett och annat guldkorn här. För mig handlar denna sida om att göra ett nedslag och sätta på pränt det som är viktigt för stunden - eller evigheten, trots att livet rusar på runtom.
Jag är en genuint tacksam människa som väljer att njuta av det lilla i det stora, så mina lyckopiller kan verkligen variera. Tillvaron är inte alltid enkel, men som en klok person sa till mig: "I alla stora mästerverk är det skuggorna som ger dagrarna dess glans"

Vänligen
/Cia

söndag 20 juli 2014

Många intryck blir det..

Ja kära nån...
Trött som en lemur är jag efter dagens (och kanske dagarnas) samlade intryck, så det blir ett kort inlägg. Typ. Eller kanske inte.

Började dagen vid vår strand i Vitemölla, strax invid Kivik. Med frukost i magen och fikakorg packad begav vi oss mot Ulriksdals Trädgård i Kivik. En riktig pärla och egen i sitt slag. Det var bara det att damen i huset/trädgården hade ramlat tidigare under dagen och brutit nyckelbenet, så det var stängt. Illa, men hennes trevliga syster lät oss gå in en vända i alla fall.

Där är helt magiskt! En woodland trädgård/plantskola specialicerad på magnolior, hortensior, japanska lönnar och ovanliga träd och buskar. Där finns också Sveriges största samling julrosor. Mumma! Och så helt makalösa planteringar, uteplatser och vatten i otroligt frodiga miljöer. Bilder kommer senare.

Kändes dock inte läge att plocka upp fikat där utan vi tog oss till Kiviks hotell där det finns en stor rosenträdgård med lavendel och buxbomsparterrer. Har inte varit där förut och det var vackert, men inte så inspirerande för egen del. Lite olika passioner liksom. Jag vill liksom kunna gå fram till rosorna och insupa doften, men det var liksom inte läge här. Fika gjorde vi i alla fall och tog sedan en rundtur till fots i själva Kivik. Handlade lite småsaker samt lite rökt röding till kvällsmaten.

Väl hemma i vagnen så gjorde mannen mat. Sill och potatis medtagen hemifrån, precis uppgrävd innan vi åkte. Det är något visst med den första egen odlade poratisen för säsongen. Gott! Sedan packade vi ihop och drog.

Hade tänkt att sova i närheten av Simrishamn, men då stället vi planerat att besöka var stängt måndagar så drog vi vidare till Hammenhög. Där har vi nu ankrat för natten utanför en skola på en mysig parkering. Tror aldrig jag använt ordet mysig och parkering i samma mening förut...

Nåväl... nu önskar jag godnatt för i afton och ser fram emot en effektiv sömn i natt. Har varit lite si och så med den varan.
Gott att veta att huset hemma är befolkat av resterande familj i alla fall. ♥


1 kommentar:

  1. Jag blir så glad av att läsa om er härliga semester kära Cia. Så gott ni har det och vad roligt att Skåne har visat sitt allra bästa väder för er och förhoppningsvis även vi skåningar. Det är gott att vara tillsammans och uppleva fina pärlor tillsammans.

    Sköt om dig!

    Kram Charlie

    SvaraRadera

Stort Tack för att Du tog dig tid och lämna mig en respons.