Hoppas du ska finna ett och annat guldkorn här. För mig handlar denna sida om att göra ett nedslag och sätta på pränt det som är viktigt för stunden - eller evigheten, trots att livet rusar på runtom.
Jag är en genuint tacksam människa som väljer att njuta av det lilla i det stora, så mina lyckopiller kan verkligen variera. Tillvaron är inte alltid enkel, men som en klok person sa till mig: "I alla stora mästerverk är det skuggorna som ger dagrarna dess glans"

Vänligen
/Cia

tisdag 4 juni 2013

Kunskap är bra!

Idag blev det en tidig morgon då kosan styrdes mot Västervik igen. Denna gång bara över dagen för att lyssna på ett par föreläsningar och få ytterligare smärtblockader.
Vi passade på att fiska upp vår vän Maria som också skulle ta sig dit upp för att gå på "Smärtskolan" och lyssna på samma föredrag som vi. Jag har ju redan varit med om "Smärtskolan", men när de erbjöd att man kunde få ta med sig anhöriga på vissa föreläsningar så passade vi på återigen, nu med min älskling också på plats. Så tacksamt dessutom att få åka bil och slippa ta bussen.


Det där med kunskap är en bra grej. När man får ytterligare förståelse för hur allt hänger ihop så kan man ju handskas med given situation ännu bättre. Det är stor skillnad på behandlingen av akut smärta och den smärta som kvarstår efter tre månader, sk långvarig smärta. Och då tänker vi långvarig smärta...typ 24 år. Så nu är man fullproppad med ord som homeostas, prostaglandiner, receptorer, nociception och andra fikonord. Jag förstår i alla fall.

Sedan har jag också fått anledning till att fördjupa mig i ord som centraliserad smärtsensitisering, myofaciellt smärtsyndrom, hypermobilitetssyndrom och cervikalsyndrom. Status Post Whiplash minsann.

Jag fick en omgång smärtblockader till i skallbasen och ner över trapezius, samt de stora halsmusklerna, så nu hoppas jag kunna sova lite bättre i natt. De senaste tre nätterna har jag inte kunnat vila bakhuvudet mot kudden ens och det bara krampar, uppifrån och ner. Men nu!! Nu hoppas vi att det gör susen. Skönt med läkare som kan sin sak och bara genom att undersöka en förstår att men har hejdlöst ont och gör något åt det.

Efter föreläsning och en massa nålstick så fick jag ju möjlighet att bjuda mannen på mat <3

Det finns en hamburgerrestaurang där som tillagar allteftersom måltider beställs och de är fantastiskt gott! De har en tallrik med dubbla hamburgare, ost, bacon, valfri sås (vitlök så klart) och sallad till. SÅ GOTT!!

De kallar det för GI-tallrik, men det funkar lika bra att kallas för lchf-tallrik. "Corner" heter restaurangen och ligger mycket riktigt i ett hörn, alldeles bredvid kyrkogården, intill sjukhusets Rehab- och geriatrikavdelning.

Så glad för dig min älskling!! 
 Tack för denna dagen! Du är iväg på sammanträde nu och jag har förhoppningsvis somnat innan du kommer hem. Det är sängen nu som gäller för mig. Du och jag för alltid <3


3 kommentarer:

  1. Vet precis vad du går igenom. Har varit m om likadan beh. Lever m värken varje dag o får så göra. Men det finns så mkt att glädjas åt. Vissa dygn sämre än andra. Kram Anne-Sofie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men visst är det så. Men nog blir man trött på det ibland. Kommer inte ihåg hur det är att vara smärtfri faktiskt. Och att det finns mycket att glädjas åt..Så är det verkligen!! Det är det jag fokuserat hårt på i alla dessa år så att det faktiskt tagit mig till andra diket.

      Stor kram till dig med Anne-Sofie

      Radera
  2. Vet precis vad du går igenom. Har varit m om likadan beh. Lever m värken varje dag o får så göra. Men det finns så mkt att glädjas åt. Vissa dygn sämre än andra. Kram Anne-Sofie

    SvaraRadera

Stort Tack för att Du tog dig tid och lämna mig en respons.