Hoppas du ska finna ett och annat guldkorn här. För mig handlar denna sida om att göra ett nedslag och sätta på pränt det som är viktigt för stunden - eller evigheten, trots att livet rusar på runtom.
Jag är en genuint tacksam människa som väljer att njuta av det lilla i det stora, så mina lyckopiller kan verkligen variera. Tillvaron är inte alltid enkel, men som en klok person sa till mig: "I alla stora mästerverk är det skuggorna som ger dagrarna dess glans"

Vänligen
/Cia

onsdag 13 april 2016

Odla jorden

Idag på eftermiddagen har jag fortsatt mina processer där ett flertal saker ska ske samtidigt, eller åtminstone växelvis, för att det ska bli så skonsamt för kroppen som möjligt. Det medför ju att ingenting blir helt färdigt på en gång, utan allt tar lite längre tid. Dessutom när man får välja att lägga ribban efter måendet och inte efter önskemål. Phew, vad det har tagit tid att erövra den insikten och få till något sim kan börja skönjas som ett nytt ryggmärgsbeteende. 

Det saker uppgifter som jag nu roterar kring är
✔️ rensning av visset fjolårsmaterial från perennlanden
✔️ genomgrävning och matning av köksträdgårdens bäddar 
✔️ upprensning av bärlandet och flytt av kryddväxter dit som får samsas i solgasset med bärbuskarna
✔️ smultronplantorna som vuxit där innan flyttas till undervegetation hos blåbärsbuskarna

Efter det är det dags att flytta om lite perenner i de landen. Allt är ju föränderligt och får anpassas allt eftersom. Kul! Men mycket jobb. Men jobb är bra, i lagom doser, på rätt sätt. Att odla skonsamt. Det är mitt mål. Min rehabplats. Jag odlar jord, växter, grödor och inte minst mig själv.

Och jag måste bjuda på en bild på denna fantastiska jord som blivit så galet fin! Helt lagom struktur och alldeles sprängfylld med mask. Förrförra hösten grävde jag ner rätt så rejält med eklöv i den bädden jag jobbat med idag. Eklöv är knöliga löv so tar lång tid att bryta ner, men jag måste ju prova. Då var det baljväxter som växte där och därefter morot och spenat mm. Minns att det var lövrester kvar i höstas. Men i år! Allt är omhändertaget och den finaste myllan med enorma mängder maskar är klar att ta ibruk. Årets potatisland. 😊


Denna fantastiska jord vi får bearbeta och ge bästa förutsättningar för att det däri ska växa och gro, samt ge en riklig skörd. Det gäller "hands on" i trädgården, men i övriga livet också! 

Så var rädd om ditt livs mylla. Se till att du matar dig med sådant som är gott för ande, kropp & själ, så att du kan bli din absolut bästa och livgivande jord - redo för tillväxt! 

Stor godnattkram ❤️


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stort Tack för att Du tog dig tid och lämna mig en respons.