Hoppas du ska finna ett och annat guldkorn här. För mig handlar denna sida om att göra ett nedslag och sätta på pränt det som är viktigt för stunden - eller evigheten, trots att livet rusar på runtom.
Jag är en genuint tacksam människa som väljer att njuta av det lilla i det stora, så mina lyckopiller kan verkligen variera. Tillvaron är inte alltid enkel, men som en klok person sa till mig: "I alla stora mästerverk är det skuggorna som ger dagrarna dess glans"

Vänligen
/Cia

söndag 10 juli 2016

Självförsörjande på tomater.

Går det egentligen? 
Jo, det borde det. 

Är så innerligt förtretad på att köpa tomater i affären. Smakar inte till närmelsevis lika gott som dem man odlar själv. Och vi är verkligen storkonsumenter av denna ljuvliga gröda. 

Men odla egna då, tänker du. 
Ja, men det är ju det jag gör!!! De är bara inte mogna än. Skulle kommit igång betydligt tidigare, helt enkelt. Men å andra sidan är det betydligt bättre i år än förra året. Nu har jag i allafall fullt med tomatplantor där ute i växthuset. De är på gång! 

Dessutom så har jag ett färdigt växthus att starta säsongen i betydligt tidigare nästa år. 👏🏼👍🏼🙏🏼

Nu har jag i alla fall 37 ståtliga plantor på gång, och förhoppningsvis får jag en god skörd, så småningom. Jag hoppas kunna frossa i färska, men också konservera cocktailtomater i olja och kryddor i ugnen. Det har jag prövat och det var himmelskt. Laddningar med god tomatsås hoppas jag också kunna fylla frysen med. Vi får se hur långt det räcker. 

Till nästa säsong hoppas jag kunna testa tomatsorter med lång hållbarhet. Så länge får jag nöja mig med dessa:

🍅 Sweet Olive, körsbärstomat
🍅 Gold Nugget, busktomat
🍅 Indigo Blue Berries, körsbärstomat
🍅 Romello, plommontomat 
🍅 L. Esculentum Pineapple, bifftomat
🍅 L. Esculentum, gul bifftomat
🍅 Hundreds and Thousands, ampeltomat
🍅 Paul Robesson, mörk mediumstor tomat
🍅 Oxhjärta, mörkt rosa plommon/bifftomat
🍅 Bärnstenstomat
🍅 Pomodoro Principe Borghese, röd liten tomat som ska vara bra att torka
🍅 San Marzano 

Ska bli ytterst spännande att se vilken som blir favoriten 😊👍🏼
Roligt är det i alla fall. Och trivsligt ☺️


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stort Tack för att Du tog dig tid och lämna mig en respons.