Hoppas du ska finna ett och annat guldkorn här. För mig handlar denna sida om att göra ett nedslag och sätta på pränt det som är viktigt för stunden - eller evigheten, trots att livet rusar på runtom.
Jag är en genuint tacksam människa som väljer att njuta av det lilla i det stora, så mina lyckopiller kan verkligen variera. Tillvaron är inte alltid enkel, men som en klok person sa till mig: "I alla stora mästerverk är det skuggorna som ger dagrarna dess glans"

Vänligen
/Cia

tisdag 8 januari 2013

Vad berömmer du dig av?

Funderar ganska ofta på vad som är viktigt eller rent utav viktigast.
Ibland kommer allting till sin spets och man måste på något sätt skapa sig en målbild eller skärpa fokuset på det som är viktigt, på riktigt. Om resurserna är små eller begränsade så gäller det att lägga krutet på rätt saker.

Det är så lätt att mycket annat som man vill eller önskar skymmer sikten för vad som är riktigt viktigt. Att sinnet på något sätt grumlas och sikten blir oklar för att det helt enkelt är för mycket jox som stör. Exempelvis föreställningar om att det ska vara på det ena eller andra sättet, man jämför sig med andra och eller söker någon form av bekräftelse.

Istället för att faktiskt ta sig en riktig funderare på vad som är viktigt och varför, sett ur ett längre perspektiv - kanske ett evighetsperspektiv...

Om resurserna är stora, är det då lättare att fördela dem klokt eller till största möjliga nytta?
Nej, jag tror inte det, det verkar inte så i alla fall. Livet bara liksom rullar på och man tar sig kanske inte riktigt tid att fundera på om det är väl investerat krut eller inte, oavsett om det gäller hälsa, pengar eller tid.

Så vad blir då bestående? Vad är det jag vill berömma mig av? Vad har något egentligt värde?

Ja, mina svar utkristalliserar sig så sakteliga. Somligt har jag haft klart för mig sedan länge och i andra fall är det dags att formulera nya.

Vad berömmer du dig av?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stort Tack för att Du tog dig tid och lämna mig en respons.